سبد خرید 0

تعریف آرکی تایپ (Archetype) یا کهن الگو و ۱۵ شخصیت آرکیتایپ

[vc_row][vc_column][vc_column_text]در این مقاله با تعریف آرکی تایپ (Archetype) یا کهن الگو و ۱۵ شخصیت آرکیتایپ در خدمت شما دویت عزیزم هستم.

[lwptoc]

تعریف آرکتایپ یا آرکی تایپ

کلمه Archetype  یا آرکتایپ ، یا آرکی تایپ که در زبان فارسی به کهن الگو معنی شده از دو بخش Arch به معنی اصیل ، قدیمی ، ریشه دار و… و همچمین type به معنی الگو تشکیل شده است.

Archetype در اصل به یک شخص ، نمونه ، حرف یا مدلی گفته میشه که به الگویی در زمینه ی خاصی تبدیل شده و بقیه افراد و نمونه ها یا از این الگو تقلید میکنن و یا خیلی شبیهش هستن.

مثلا همه ما شرکت Apple رو به عنوان الگوی نوآوری و خلاقیت در تکنولوژی میشناسیم. پس Apple آرکیتایپ یا نماد و الگوی خلاقیت و نوآوری هستش و وقتی اسم از رستم میاد ، ما به یاد قدرت و شجاعت میوفتیم پس رستم آرکی تایپ قدرت و شجاعت برای ایرانیها هستش

آرکی تایپ در علوم و هنرهای مختلفی مثل نمایشنامه نویسی ، بازاریابی و کسب و کار ، جامعه شناسی ، تفرکات سیستمی ، روانشناسی و… وحود داره و طبیعتا تعریف آرکتایپ و تنوع آرکتایپها در رشته های مختلف هم متفاوت خواهد بود.

استفاده از آرکی تایپ به ما چه کمکی میکنه ؟

استفاده از آرکی تایپ ها به ما کمک میکنه تا با استفاده از الگو سازی ، مفاهیم مربوط به حوزه های مختلف رو خیلی بهتر درک کنیم و طبقه بندی دقیقتری هم تویرذهنمون داشته باشیم.

با اینکه مفهوم آرکی تایپ حدود ۵ یا ۶ قرن قدمت داره اما در قرن بیستم دانشمند روانشاسی ، آقای کارل گوستاو یونگ نقش بسزایی در ترویج این واژه ایفا کرد  بعدها شاگردان این دانشمند ، مسیر اون رو ادامه دادن و حتی در رشته ها و حوزه های دیگه ای مثل مدریت و اقتصاد هم دانشمندان زیادی به این مساله پرداختن.

در ادامع میخوایم به ۱۵ آرکی تایپ مختف در حوزه شخصیت شناسی بپردازیم که با درک دقیق این شخصیتها و شناخت خودمون میتونیم روابط خیلی بهتری با دیگران داشت باشیم و محتوای اثرگذارت و بهتری خلق کنیم.

براساس تست شخصیت شناسی یونگ ، پانزده آرکی تایپ یا تیپ شخصیتی وجود دارد که هفت آرکی تایپ (آتنا، آرتمیس، دیمیتر، هرا، پرسفون، آفرودیت و هستیا) زنانه و هشت آرکی تایپ (آرس، آپولو، زئوس، هادس، دیونوسوس، پوزیدون، هرمس و هفاسیتوس) مردانه هستند. هریک از این آرکتایپ‌ها یا تیپ‌های شخصیتی ویژگی‌های رفتاری، توانمندی‌ها، استعدادها، علاقه‌مندی‌ها و سبک زندگی مختص به خود را دارند.

تست آرکتایپ

شناخت این ویژگی‌ها کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف پیدا کرده است. آرکی تایپ‌های مختلف باعث می‌شود که افراد توانمندی‌ها و ضعف‌های مختلفی داشته باشند: شما می‌بینید که بعضی از مردان یا زنان مدیران بزرگی هستند ولی بعضی دیگر نیستند یا تمایلی به این کار ندارند. بعضی از زنان و مردان در کار و کسب دانش بسیار موفق هستند، اما بعضی زنان دیگر چندان تمایلی به مسائل علمی ندارند. بعضی ازآن‌ها به مسائل هنری توجه فراوانی دارند، در حالی که بعضی دیگر به مسائل ورزشی یا خانوادگی توجه بیشتری دارند. این استعدادها و علاقه‌مندی‌ها نتیجه آرکی تایپ‌هایی است که در هر شخصی وجود دارد.

بر اساس تست کهن الگوی زنان، می توانیم شغل، رشته و استعداد خود را کشف کنیم. تست شخصیت شناسی زنان در ازدواج و رابطه عاطفی موفق، تربیت فرزند، جذب و استخدام کارکنان، مدیریت منابع انسانی، مذاکرات کلامی، تقویت مهارت ارتباطات اجتماعی، اصول مدیریت و… به ما کمک می‌کند.

بر اساس تست شخصیت شناسی یونگ (تست کهن الگوها) ۱۵ تیپ شخصیتی داریم که ۸ مورد آن مردانه است و ۷ مورد زنانه است:

انواع آرکتایپ زنان ( تست کهن الگوهای زنان)

بر اساس تست شخصیت شناسی یونگ ، ۷ آرکتایپ زنانه به شرح زیر می باشند:

آرکتایپ دیمیتر (کهن الگوی دیمیتر)

پس از انجام تست شخصیت شناسی زنان در صورتی که نمره دیمیتر شما بالا باشد، آرکی تایپ دیمیتر شما بالا خواهد بود.

زنان دیمیتر زنانی هستند که با مهربانی خود پذیرای دیگران هستند و تلاش می‌کنند دیگران را شاد و خوشحال کنند. آن‌ها بسیار احساساتی هستند، از احساسات دیگران بسیار تاثیر می‌پذیرند، با شادی دیگران شاد و با ناراحتی آن‌ها ناراحت می‌شوند. به کار منزل و کارهای هنری و خانگی علاقه دارند و دوستان با وفایی برای همسر، فرزندان و اقوام هستند. برای دیمیتر فرزند اولویت اول است.

آرکتایپ آتنا یا کهن الگوی آتنا بر اساس تست کهن الگو

تست کهن الگوی زنان نشان خواهد داد که: آتنا زنانی هستند عاقل و منطقی، از منطق‌شان پیروی می‌کنند، تحت فرمان عقل‌شان هستند و همه اطرافیان آن‌ها را به عنوان یک فرد منطقی می‌شناسند. از نظر آتنا عقل بر احساس و غریزه برتری دارد و احساس و غریزه باید تابع منطق باشند. خوب اندیشیدن و مقاومت در اوج بحران عاطفی از ویژگی‌های بارز زنان آتنا است. آتنا زنی است که به سوی مردان قدرتمند، با نفوذ و با مسئولیت جذب شده و می‌تواند همکاری بسیار خوبی با این مردان داشته باشد. این زنان به هم صحبتی با مردان بیشتر از هم صحبتی با زنان گرایش دارند اما درگیر رابطه عاطفی و جنسی با مردان نمی‌شوند.

آرکی تایپ آرتمیس (کهن الگوی آرتمیس)

زنان دارای کهن الگوی آرتمیس بسیار هدفمند، مستقل و با اراده هستند. دوست دارند آزاد و مستقل باشند و هیچ کس در هیچ موردی جلوی آزادی عمل‌شان را نگیرد. برای رسیدن به اهداف با همه موانع و محدودیت‌ها می‌جنگند.

بر اساس تست کهن الگو ، این زنان قادرند هر چیزی که ربطی به هدف‌شان ندارد را نادیده بگیرند. سماجت زیادی برای رسیدن به هدف دارند و با بی‌اعتنایی به قضاوت دیگران کاری را انجام می‌دهند که برایشان اهمیت دارد. آرتمیس در سخت‌ترین شرایط نیز دست از تلاش برای رسیدن به هدف برنمی‌دارد، در راه رسیدن به هدف انعطاف‌ناپذیر است و اگر چیزی مانع آن‌ها شود روی خواسته خود پافشاری می‌کنند.

آرکی تایپ آفرودیت (کهن الگوی آفرودیت)

زنانی که به ظرافت‌های زنانه اهمیت زیادی می‌دهند و بعد زنانگی آن‌ها بیشتر از سایر زنان است. این افراد همان زنانی هستند که شعرای فارسی در شعرهای خود آن‌ها را توصیف کرده‌اند و در فراق آن‌ها شعر سروده‌اند. این شخصیت از کودکی تا میانسالی مورد توجه اطرافیان است و در مهمانی‌ها و جمع‌ها همیشه توجه دیگران را به خود جلب می‌کند.

آزمون کهن الگو نشان می دهد که این افراد به تجملات زندگی، تفریحات، خرید، مسافرت و زندگی راحت و بی‌دردسر اهمیت زیادی می‌دهند.

آرکی تایپ هرا (کهن الگوی هرا)

زنان هرا تمایل زیادی به ازدواج، همسرداری و زندگی مشترک دارند به طوری که همه هدف زندگی شان و تعالی خودشان را در کامل شدن به واسطه ازدواج می‌دانند. از دوران نوجوانی به فکر ازدواج کردن هستند، همیشه فکر می‌کنند برای ازدواج دیر شده است (اگر دختر داشته باشند هم همیشه فکر می‌کنند برای ازدواج دخترانشان دیر شده) و اگر ازدواج نکنند افسرده شده و زندگی خود را بی‌معنی می‌دانند. همیشه حفظ ظاهر می‌کنند و می‌خواهند به بقیه نشان دهند که رابطه من و همسرم بسیار خوب است.

بر اساس تست شخصیت شناسی یونگ ، هرا دوست دارد همسر و فرزندانش وسیله‌ای برای سربلندی او جلوی زنان دیگر باشند به همین خاطر دوست دارد همسر و فرزندانش جایگاه اجتماعی خوبی داشته باشند تا توجه دیگران به سوی زندگی اوجلب شود. بسیار تجمل‌گرا است و تجملات وسیله‌ای برای رقابت او با زنان دیگر است، دوست دارد مثل یک ملکه چشم‌ها را به خود خیره کند. برون‌گرا هستند، دوستان زیادی دارند و توان بالایی درارائه توانمندی های خود دارند.

آرکی تایپ هستیا (کهن الگوی هستیا)

زنان هستیا، زنانی هستند آرام و معنوی که اهمیتی به گفت و شنودهای زنانه نمی‌دهند و در کمال آرامش به وظایف خود می‌پردازند. این زنان بیشتر در خانه هستند و تمایل چندانی برای کار یا حضور در بیرون از منزل ندارند. گلایه چندانی از زندگی ندارند و سختی‌ها و ناکامی‌های زندگی را به عنوان سرنوشت می‌پذیرند. این افراد توکل عمیقی به خداوند دارند و در سکوت و آرامش عبادت می‌کنند.

تست کهن الگو نشان می دهد که هستیا درونگرا و کم حرف است، از تنهایی لذت می‌برد و در جمع‌ها خیلی صحبت نمی‌کند. ظاهر آرامی دارد اما در درونش معتقد است که با آدم‌های اطرافش متفاوت است. هستیا زن بی‌قضاوتی است، در هر شرایطی که باشد دیگران را قضاوت نمی‌کند و همیشه سعی‌اش این است که در کار دیگران دخالت نکند.

آرکی تایپ پرسفون (کهن الگوی پرسفون)

آرکی تایپ پرسفون دوست دارد همیشه دختر پدر و مادرش بماند، دوست ندارد مسئولیت قبول کند و هنگام قبول کردن کارهایی با مسئولیت سنگین دچار استرس و اضطراب می‌شود. در شخصیتش حالتی دخترانه نهفته است که به طور ناخودآگاه به دیگران تلقین می‌کند “از من مواظبت کنید”. چهره بچگانه دارد و معمولا چند سال جوان‌تر ازسن واقعی خود به نظر می‌رسد طوری که همه از شنیدن سن واقعی‌اش تعجب می‌کنند.

علاوه بر ظاهر، روحشان هم جوانتر از سنی است که هستند. شاد و پرانرژی هستند، علاقه زیادی به مسافرت رفتن و طبیعت گردی دارند، عاشق رنگ‌های شاد مانند صورتی و سبز هستند و خیلی از وسایل یا لباس‌هایشان رنگ صورتی و سبز دارد. کودک درون آن‌ها بسیار فعال است، به راحتی می‌توانند هم بازی بچه‌ها شوند یا به زبان بچه‌ها صحبت کنند.

در تست شخصیت شناسی یونگ (تست کهن الگوها) پرسفون به خوبی نمایان می شود.

تست کهن الگوی مردان یا تست آرکتایپ مردان – تست شخصیت شناسی یونگ

آرکی تایپ هفاسیتوس(کهن الگوی هفاسیتوس)

هفائستوس ها، مردانی درونگرا و خلاقی هستند که دوست دارند در تنهایی کار خود را انجام دهند و از تنش ها به دور باشند. وجود این آرکی تایپ در انسان بیانگر نیاز عمیق به خلق چیزهای زیبا و جدید است. هفاسیتوس آمده است تا با خلاقیت خود چیزی که وجود ندارد را خلق کند (شعری که وجود ندارد، داستانی که وجود ندارد، فیلم نامه‌ای که وجود ندارد و…)، به همین دلیل هنرمندان ذاتی و واقعی آرکی تایپ هیفاسیتوس دارند.

صنعتگران، شاعران (شعری را گفته‌اند که قبلا وجود نداشته است مانند سعدی، سهراب سپهری و…)، هنرمندان (مانند استاد فرشچیان، استاد کمال الملک، لئوناردو داوینچی) و مخترعین (مانند ادیسون) آرکی تایپ هفاسیتوس دارند.

تست شخصیت شناسی یونگ نشان می دهد که هفاسیتوس‌ها مردانی بسیار خیال‌پرداز هستند، اما باید از خیال‌پردازی خود در راستای خلاقیت استفاده کنند، چون تخیل می‌تواند به انسان توان خلاقیت دهد. هفاسیتوس فردی درونگراست و درون‌گرایی به او توان تمرکز بر کاری که در حال انجام دادن آن است را می‌دهد.

برای شناخت میزان آرکتایپ هفاسیتوس خود می توانید از تست آرکتایپ مردان استفاده می کنید

آرکی تایپ آرس(کهن الگوی آرس)

مردان آرس، مردانی اهل ریسک و هیجان‌طلب که دوستان بسیار زیادی دارند و همیشه آماده خدمت به دوستانشان هستند. این مردان به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و در بسیاری از موارد خدمت‌رسانی افراطی به دوستان و آشنایان می‌کنند. بعد هیجانی این افراد باعث می‌شود در بسیاری از مواقع عجولانه تصمیم‌گیری کنند و عجولانه قول دهند که ممکن است باعث آسیب آن‌ها شود. آن‌ها زود عصبانی می‌شوند و هنگام عصبانیت ممکن است حرفی بزنند یا کاری انجام دهند که به زیان آن‌ها باشد. این افراد توان بالایی در کارهای ورزشی و فنی مهارتی دارند.

تست شخصیت شناسی یونگ می گوید که آرس‌ها برون‌گرا هستند، دوستان بسیار زیادی دارند و دوستان آن‌ها در شغل‌ها و حیطه‌های مختلف اجتماع هستند. رفیق باز هستند و برای رفقایشان مرام و معرفت به خرج می‌دهند، دوستان آن‌ها اولویت اول زندگی‌شان هستند، وقت زیادی را به بودن با دوستان‌شان اختصاص می‌دهند و برای گردش و مسافرت نیز دوستان را بر خانواده ترجیح می‌دهند.

تست کهن الگوی مردان میزان آرس شما را نشان می دهد.

آرکی تایپ زئوس(کهن الگوی زئوس)

کهن الگوی زئوس مدیران و کارآفرینان موفقی هستند که نیروهای زیادی در اختیار خود دارند. مردانی که در محیط کار بر همه چیز مسلط هستند آرکی تایپ زئوس دارند. زئوس فرمانروای آسمان‌هاست به همین دلیل به منطق و قدرت کنترل نیاز دارد. منطقی است، اعتماد به نفس بسیار بالا و قدرت بیان خوبی دارد. سه اصل مهم زندگی زئوس‌ها ثروت، قدرت و شهرت است. شم اقتصادی بالایی دارد و حتی اگر در یک خانواده بسیار فقیر هم متولد شود با تلاش و پشتکار خود ثروت و موقعیت اجتماعی به‌دست می‌آورد. همواره در هر جایی در رأس هرم جای می‌گیرند و این نه براساس اصرار خود آن‌ها، بلکه براساس شایسته سالاری بیرونی و درونی آنها اتفاق می‌افتد. برای خود و خانواده‌اش بهترین امکانات رفاهی را فراهم می‌کند، بهترین خانه، ماشین، مسافرت و… اما بدون حساب و بدون دلیل پولی هزینه نمی‌کند.

با تست شخصیت شناسی مردان می توانید میزان زئوس خود را بسنجید.

آرکی تایپ هرمس(کهن الگوی هرمس)

هرمس مردی خونسرد است، با آرامی و بدون استرس کارهایش را انجام می‌دهد. به راحتی با هر کسی سر صحبت را باز می‌کند و خوشایند دیگران صحبت می‌کند، مثلا اگر فردی مذهبی باشد او را تایید می‌کند و اگر فردی خیلی مذهبی نباشد نیز او را تایید می‌کند اما خودش دیدگاه خیلی محکمی درمورد مسائل سیاسی، مذهبی یا فرهنگی ندارد و فکرش را به خاطر این مسائل مشغول نمی‌کند. در واقع، توانایی این را دارد که به راحتی نقش هر یک از اطرافیان را تقلید کرده و کارهای آن‌ها را کاملاً مشابه با آنان انجام دهد. حتی می‌تواند در طول شبانه روز در نقش‌های متفاوت و حتی متضاد ظاهر گردیده و هر کدام را به بهترین نحو انجام دهد.

برای سنجش میزان هرمس خود از تست کهن الگو استفاده کنید.

آرکی تایپ پوزیدون(کهن الگوی پوزیدون)

پوزیدون نماد دریاها است؛ دریا نماد حالت‌های هیجانی وجود ماست که منطق را نادیده می‌گیرد. در دریا جذر و مد اتفاق می‌افتد که نماد عصبانیت سریع و فروکش کردن آن در پوزیدون است. پوزیدون نماد پدر بودن و همسر بودن است. او در خانه جای ثابتی برای نشستن دارد که همه می‌دانند این جای پدر است. پوزیدون با این‌که مردی بسیار عاطفی و احساساتی است اما برای حفظ قدرت پدر بودن و همسر بودن (در اصل راس هرم بودن در خانواده) احساسات عاطفی‌اش نسبت به اعضای خانواده را بروز نمی‌دهد. زیاد با اعضای خانواده صحبت نمی‌کند، درمورد شرایط و تصمیمات کاری‌اش با اعضای خانواده مشورت نمی‌کند.

آرکی تایپ هادس (کهن الگوی هادس)

هادس نماد دنیای مردگان و دنیای زیرین است که هر دو نمادی از ناخودآگاه درون آدمی است. بیشتر فلاسفه مانند آلبر کامو، صادق هدایت و کافکا آرکی تایپ هادس دارند. نماد هادس غم، غصه، سوگ و تنهایی است. او درون‌گرا، کم حرف و انزواطلب است. به دلیل انتخاب سکوت و درون‌گرایی زیاد، اطرافیان و حتی خانواده‌شان شناختی از روحیات و نگرش‌های آن‌ها ندارند. هادس گرایشی به قدرت، ثروت و شهرت ندارد (در واقع سه اصلی که برای زئوس بسیار مهم است برای هادس بی‌اهمیت است). او درک عمیقی از زندگی دارد و شاید دردهای درون هادس از عمیق بودنش ناشی می‌شود. افراد با آرکی تایپ هادس به دنبال چرایی جهان هستی هستند و یکنواختی زندگی انسان‌ها را زیر سوال می‌برند.

در آزمون کهن الگو معمولا هادس با هفاسیتوس هماهنگی دارند یعنی میزان بالای هادس نشان می دهد که هفاسیتوس هم بالا است.

آرکی تایپ دیونوسوس(کهن الگوی دیونوسوس)

مردانی که در لحظه زندگی می‌کنند و توجه خاصی به زمان آینده ندارند. آنها غرق در احساسات متناقض خویش می‌شوند.

آرکتایپ دیونوسوس ممکن است به دنبال سیر و سلوک عرفانی باشد یا ممکن است به دنبال لذت بردن از تمام لحظات زندگی باشد. او به دنبال لذت، شادی و زندگی کردن در زمان حال است. از درون احساس می‌کند از بقیه برتر و بالاتر است و از اینکه در میان انسان‌ها گیر افتاده بسیار احساس رنج و غربت می‌کند. بدون چارچوب هستند، و هیچ حد و حدود و قانون و مقرراتی برای خودشان قائل نیستند و دوست دارند که آزاد و رها باشند. تعهد برای این افراد بسیار دشوار است و حکم قفس را دارد. به دنبال ثروت، شهرت و قدرت نیستند و زندگی مادی و دغدغه‌های دنیوی برای آنها بی‌معنی است. دیونوسوس بر احساسات زمان حال تمرکز می‌کند، مثلا اگر کنار دریاست چندین دقیقه بر نسیم دریا تمرکز می‌کند یا اگر در طبیعت است چندین دقیقه بر شنیدن صدای پرندگان تمرکز می‌کند.

آرکی تایپ آپولو(کهن الگوی آپولو)

مردان آپولو ویژگی‌های قابل تحسینی مانند برنامه‌ریزی، هدفمندی، قانون‌گرایی، وظیفه‌شناسی، وجدان‌گرایی و پایبندی به اصول اخلاقی دارند، این ویژگی‌ها منجر به تایید و جلب توجه دیگران و همچنین باعث موفقیت اجتماعی آپولو می‌شود. آپولو مردی متعهد، مقرراتی، با اراده، منظم، با پشتکار و علاقه‌مند به شعر و موسیقی (موسیقی کلاسیک را به انواع دیگر موسیقی ترجیح می‌دهد) است. او به دنبال ایجاد یک جامعه قانونمند است که در آن برابری انسان‌ها، شایسته سالاری و عدالت اجتماعی وجود داشته باشد.

به عبارت دیگر، کهن الگوی آپولو به دنبال ایجاد یک آرمان شهر است. مردان ایده‌آل‌گرا که به دنبال ایجاد نظم و آرامش و قانون در اجتماع هستند تا عدالت و انصاف را حکم فرما کنند، آرکی تایپ آپولو دارند.

 

 

منبع » سایت ذهن موفق[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

جشنواره عیدانه 1403
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://www.20amooz.com/?p=17773
ثبت نام

شماره موبایل*